+31 (0) 786399533 info@quiteright.nl

Slechte arbeidsomstandigheden?

Onlangs kwam internetwinkel Zalando wéér onder vuur te liggen als gevolg van uitbuiting van hun werknemers. Deze uitbuiting en bizarre werkomstandigheden –zoals opgetekend in een documentaire van RTL– leidde snel tot grote verontwaardiging bij de klanten die vervolgens een Facebook-oproep deden om Zalando te boycotten.

Zalando is een van de snelst groeiende webshops in Europa:

slechte arbeidsomstandighedenEen “pure player” die zich focust op slechts één marktkanaal; het internet. Dat de spectaculaire groei lastig te managen is, bleek meermaals in de afgelopen jaren. De lage prijs en snelle levertijden die Zalando haar klanten belooft heeft een prijs. Een prijs die wordt betaald door de werknemers blijkt nu. Het bedrijf kwam regelmatig in opspraak door de slechte arbeidsomstandigheden.

Onlangs stuurde RTL een undercover reporter naar het Duitse distributiecentrum van Zalando. Hij voegde zich tussen de werknemers en maakte stiekem opnames van de vermeende praktijken. Hierbij kwamen de slechte arbeidsomstandigheden aan het licht.

De werkdruk in het distributiecentrum bleek extreem hoog.

Orderpickers werden gedwongen per werkdag tot wel 27 kilometer per dag te lopen zonder gelegenheid te rusten. Het bedrijf monitort daarnaast volcontinu of de werknemers wel voldoende orders pikken. Afwijkingen worden per uur gerapporteerd.

In 2013 maakte de Duitse televisiezender ZDF ook al een reportage waarin te zien was hoe medewerkers 7,5 uur per dag staand werk moeten verrichten, zitten was verboden. Er was slechts één toilet voor een paar honderd medewerkers.

Balans tussen winst en menselijkheid:

Natuurlijk is het lastig een balans te vinden tussen de consumenten die lage prijzen willen en goede omstandigheden beiden voorWorkers_3 werknemers. Daar waar deze balans wordt verstoord komen de sweatshops, de kinderarbeid en de moderne slavernij in beeld.

Een redelijk arbobeleid dwingt deze balans af. Daar waar deze verstoord wordt leidt dit tot grote reputatieschade. Duitse klanten van Zalando hebben middels de Social Media opgeroepen tot een boycot.

Nu de openbaarheid van gegevens van de arbeidsinspectie een feit is, ligt een Nederlands gevalltje reputatieschade op de loer. Wie volgt?

Dus probeer slechte arbeidsomstandigheden te voorkomen.