+31 (0) 786399533 info@quiteright.nl

quite right sponsorSponsor

Op een zaterdagmiddag op het voetbalveld. The coach zucht bij entree van zijn pupillen. De shirts waar het team het veld opkomt, zien er gehavend uit. Niet alleen zijn ze niet meer de zelfde kleur, ook de rugnummers zijn hier en daar verwassen. Tijdens de wedstrijd besluit ik om shirt sponsor te worden.

Mijn zoon speelt in het team en ik snap ook dat de voetbalvereniging geen overvloed aan geld heeft om de shirts van alle teams te vervangen. Dat mijn bedrijfsnaam op de shirts komt, is leuk maar of ik er meer klanten van krijg, geen idee. Maar de gunfactor speelt een grote rol in mijn beslissing.

Heel wat anders is het wanneer wekelijks gebeld wordt om grote events te gaan sponsoren. Ik heb nauwelijks een sociale band met die organisators. En de meeste events zijn grote commerciële events waar ook behoorlijk wat geld binnenstroomt. En daar profiteert maar een handje vol van, zeker als ook de horeca op volle toeren draait.

Laten we er geen doekjes om winden, niemand gaat geld investeren als er geen win-situatie inzit. En als regel geldt: hoe lager de gunfactor, hoe belangrijker het rendement.

Tips om Sponsor tevreden te houden

Bent u op zoek naar sponsors voor uw event of vereniging? Dan heb ik hier wat tips voor u:

  1. Nodig niet alleen uw sponsors, maar ook uw toekomstige sponsors uit voor business meetings. Zorg ervoor dat er gastheren en –dames zijn die sponsoren aan elkaar kunnen verbinden. Dat betekent dus dat u tijd moet investeren om uit te zoeken wie uw sponsoren en toekomstige sponsoren zijn. Warme contacten zijn belangrijk in een businessnetwerk.
    Laat tijdens de business meetings uw sponsors aan het woord, organiseer workshops en kijk in uw sponsorbestand wie deze workshops zou kunnen geven,
  2. Houd regelmatig contact met uw sponsors. Als u alleen maar van u laat horen als er geld nodig is, bouwt u geen goed contact op met hen. En zoals we weten: hoe groter de gunfactor hoe minder belangrijk het rendement,
  3. Meestal wordt een sponsor wel op de website genoemd, maar vaak verder is er geen extra aandacht voor uw sponsor. Juist als u social media kanalen heeft, kunt u deze inzetten om de sponsor onder de aandacht te brengen. Als uw sponsor een aanbieding heeft bijvoorbeeld. Deel de aanbieding ook op uw social media kanalen,
  4. Als u voor uw event/organisatie inkopen moet doen, vraag dan tenminste een offerte op bij uw sponsors. Coca-Cola heeft nog nooit een event gesponsord waar uitsluitend Pepsi wordt gedronken,
  5. Breng de naam van uw sponsor ook onder de aandacht na het event. Waarschijnlijk zijn er maar weinig bezoekers die tijdens een event de naam van uw sponsor opschrijven om er later op terug te komen. Doet u een after event mailing, plaats daar dan ook de naam en logo van uw sponsors op.

Als u de bovenstaande tips gebruikt, krijgt u zeker veel tevreden en blijvende sponsors.

Ervaring van sponsors

Bent u ook sponsor van een event, vereniging of club? Dan ben ik benieuwd naar uw ervaringen als sponsor. Wat verwacht u er voor terug en wordt het ook waargemaakt? Ik ben benieuwd naar uw reactie.